coma.jpgfbb.jpgraywah.jpgrozes.jpgvavamuffin.jpg

Grzegorz Grabowski

- Przed laty przy organizacji Muzycznego Campingu pomagały mi dziesiątki osób. O niektórych z nich będzie można przeczytać w tej rubryce. Wszystkim, którzy pomagali mi przy tym tak wielkim przedsięwzięciu (a po latach widać, jak trudne to było zadanie) bardzo serdecznie dziękuję. Historia nas dziś ocenia… i ludzie. Wiele osób wspomina tę imprezę jako najważniejsze wydarzenie w Brodnicy w XX wieku. Być może jest w tym odrobina przesady, ale trudno jej uniknąć, jeśli dość często spotykam się z ludźmi i odbieram tak wiele ciepłych, sympatycznych słów o tym, co wówczas robiliśmy. To ogromna satysfakcja. Dlatego postanowiłem po wielu latach wskrzesić ducha dawnych festiwali, choćby na krótko. Zobaczymy, co z tego wyjdzie. Zapraszam do Brodnicy 6 i 7 lipca.

 

                                Grzegorz Grabowski

                               dyrektor artystyczny

                                    Muzycznego Campingu - 30 lat później

 

Grzegorz Grabowski, absolwent prawa UMK, w l. 2003-2007 dyrektor wydziału kultury toruńskiego magistratu, obecnie odpowiedzialny za projekt Jordanki w Toruniu, miłośnik bluesa, rocka i reggae. W latach 80. ub. w. był kierownikiem studenckiego klubu „Imperial” w Toruniu. W latach 90. założył Klub Muzyczny „Piano” w Brodnicy, który w krótkim czasie stał się kulturalną „mekką” dla wielbicieli bluesa i reggae. To przede wszystkim z jego nazwiskiem kojarzony jest Muzyczny Camping - jeden z najbardziej kultowych festiwali muzyki młodzieżowej lat 80. i 90. XX wieku, odbywający się w Brodnicy i gromadzący tysiące fanów. Grzegorz Grabowski jest pomysłodawcą Muzycznego Campingu i, wspólnie z grupą sprzymierzeńców, organizatorem wszystkich edycji festiwalu, począwszy od 1982 roku.

 

Bogdan Grabowski

Przedsiębiorca, młodszy brat Grzegorza. Od samego początku związany z Muzycznym Campingiem. Człowiek od wszystkiego: załatwiał sprawy techniczne, organizacyjne, był odpowiedzialny za porządek na imprezach, czuwał nad ochroną, „robił za kierowcę” zespołów Nocna Zmiana Bluesa, Kobranocka i innych. Zawsze ramię w ramię z Grzegorzem, zarówno w chwilach sukcesów, jak i w trudnych sytuacjach, a tych nie brakowało. W roku 1990 wspólnie z bratem założył Klub Muzyczny „Piano”.

 

Jan Roch Mełnicki

 - Od Campingu ”numer jeden” byłem i jestem na rozmaite sposoby związany z tą imprezą. Większość wspomnień opisałem w "Gazecie Campingowej", która obficie jest cytowana w dziale "historia" na stronie www.muzyczny-camping.pl . Uważam, że współuczestnictwo, a później współorganizacja tej imprezy, pozwoliły mi na większe otwarcie się na tak zwany „szeroki świat”. Mnie - mieszkańcowi  małej Brodnicy, który nieco pogrywał na basie i klawiszach, nagłe obcowanie z "wielkimi" tamtych czasów:  Ciechowskim, Borysewiczem, a zwłaszcza z Ryśkiem Riedlem,  uświadomiło, że to są tacy sami ludzie jak ja. Może tylko mieli nieco więcej szczęścia, bo wzrastali w bardziej przyjaznych „kulturalnie” środowiskach. Dlatego też to, co zrobił Grzegorz, pozwoliło wtedy nie tylko mi, ale i wielu innym młodym  ludziom z niewielkich ośrodków uwierzyć w siebie. Doświadczenia, które w tamtym czasie zdobyłem, z satysfakcją przekazuję moim następcom. Od pewnego czasu uczestniczą oni, nawet dość aktywnie, w kontynuacji pomysłu. 

  

Jan Roch Mełnicki, lat 56. Uczestnik i współorganizator Muzycznych Campingów w latach 80. i 90. ub. wieku. Muzyk grający w lokalnych zespołach oraz orkiestrze dętej. Dziennikarz. W latach 1979-1993 pracownik Brodnickiego Domu Kultury, później także Klubu Muzycznego „Piano”.  W drugiej połowie lat 90. korespondent Gazety Brodnickiej. W latach 1998-99 kierował zespołem redakcyjnym Czasu Brodnicy.   

 

Maria Mełnicka

- Przygotowywałam reklamę (pędzlami i farbami!), plakaty, bilety, ulotki, dekoracje sceny, itp. Przepisywałam teksty (również zespołowi WC!) do cenzury (!). Sprzedawałam bilety, parzyłam herbaty i kawy. Nerwówki też były: między nami organizatorami, a także z samymi artystami, których czasami należało przywrócić do stanu używalności, a nawet do świata żywych. Dużo działo się w kuluarach, oj dużo..., ale o tym szaaaa… Z wykonawców najmilej wspominam Martynę Jakubowicz oraz braci Józefa i Jana „Kyksa” Skrzeków.

Maria Mełnicka, plastyk dekorator w toruńskiej Elanie, jedna z założycieli Klubu Jazz Elana, instruktor plastyk w Brodnickim Domu Kultury, plastyk w Muzeum w Brodnicy. Od 1998 r. pracownik Urzędu Miejskiego w Brodnicy, nadal projektuje, dekoruje, uprawia grafikę komputerową. 

Babara Wydzgowska

- Przy Muzycznym Campingu pracowałam od samego początku. Zajmowałam się wszystkim: malowałam ławki, sprzedawałam bilety, pomagałam dekorować… Imprezy wspominam jako niezwykłe, niepowtarzalne, jako zjawisko kulturowe. Było super!

Barbara Wydzgowska,  instruktor ds. teatru i kierownik administracyjno-gospodarczy w Brodnickim Domu Kultury w latach 80. Założycielka Amatorskiej Grupy Teatralnej „Szept”. Jest właścicielką MikroGalerii „Gale Lale” w Brodnicy, w której wystawia swoje wyroby rękodzielnicze.

Sławek Wierzcholski

-  Choć w latach dziewięćdziesiątych graliśmy z Nocną Zmianą Bluesa na wielu festiwalach, impreza brodnicka była najważniejsza! Nie tylko dlatego, że w Brodnicy panowała niezwykła, rzekłbym uduchowiona atmosfera święta muzyki ale też dlatego, że byłem bardzo zaangażowany w organizację festiwalu. Przez wiele lat prowadziłem ja jako gospodarz sceny a z czasem również jako jej rzecznik prasowy. I praktycznie, grałem na wszystkich festiwalach - rok w rok (oprócz pierwszego). I nikomu się nie nudziło - publiczność witała nas entuzjastycznie co roku! Ileż wspaniałych znajomości, przyjaźni... nawet przelotnych romansów zaistniało w Brodnicy. Mam nadzieję, ze reaktywacja festiwalu przypomni ją starym bywalcom, a młodych zachęci do posłuchania pięknej muzyki!        

Sławek Wierzcholski, ur. 19 kwietnia 1958 w Toruniu, wirtuoz harmonijki ustnej, wokalista, autor tekstów i muzyki, dziennikarz radiowy i prasowy. Założyciel grupy Nocna Zmiana Bluesa. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Jako wolny słuchacz studiował również historię jazzu na Uniwersytecie Indiana w Bloomingron w USA. Zaczął grać bluesa w wieku 21 lat. Od 1982 roku z Nocną Zmianą Bluesa, której jest liderem, nagrał ponad 20 płyt. Zagrał tysiące koncertów w Polsce, Europie, a nawet w Zimbabwe. Jego wykonania na harmonijce znalazły się na płytach takich wykonawców jak m.in. Maanam, Majka Jeżowska, Zdrowa Woda i inni. Nagrał autorską płytę „Ciśnienie”z grupą Dżem. Koncertował i nagrywał z bluesmanami amerykańskimi, m.in. z Charliem Musselwhitem, Juniorem Wellsem i Louisianą Redem oraz z czołówką polskich muzyków rockowych i jazzowych. Z Nocną Zmianą Bluesa otwierał koncert grupy Blues Brothers w Norymberdze w 1989 i B.B. Kinga  w Warszawie w 1996 roku. Tworzył muzykę do filmu spektakli teatralnych. Jest autorem i kompozytorem wielu znanych utworów bluesowych, jak m.in. "Chory na bluesa", "Blues mieszka w Polsce", "John Lee Hooker", "Ciężki dzień", "Hotelowy blues", "Szósta zero dwie".  Popularyzuje bluesa na antenie radiowej. Od 20 lat współpracuje z prasą, nie tylko muzyczną. Jego artykuły ukazywały się w magazynach Jazz Forum, Jazzi Magazine, Bluesman, a także w prasie codziennej Expressie Wieczornym oraz Sztandarze Młodych. Współpracował też z miesięcznikiem Muza. Z Muzycznym Campingiem związany na stałe od drugiej edycji.

Bogdan Skonieczka

Prawnik, absolwent UMK w Toruniu. W końcu lat 70. ub. wieku aktywny działacz studencki w środowisku akademickim Torunia. Kierownik „starego” Klubu „Od Nowa”. Założyciel i muzyk zespołu Sekcja Zwłok. Organizator wielu edycji toruńskich juwenaliów. Z Muzycznym Campingiem w Brodnicy związany od drugiej edycji imprezy, w 1983 roku. Był pierwszym konferansjerem brodnickiego festiwalu. Angażował się czynnie w organizację Muzycznego Campingu. Był ulubieńcem publiczności. Wśród znajomych i przyjaciół ma opinię duszy towarzystwa.

 

Zbigniew Stasiak

-  Bardzo dobrze wspominam udział w Muzycznych Campingach. Chwała Grzegorzowi Grabowskiemu za tę imprezę. Sam bardzo ceniłem sobie współpracę z zespołem Daab, z Tadeuszem Nalepą, Józefem Skrzekiem, Andrzejem Mogielnickim, Rysiem Riedlem i Dżemem, Grzesiem Ciechowskim i Nocną Zmianą Bluesa na czele ze Sławkiem Wierzcholskim. Zawsze byłem pod wrażeniem ich otwartości. Wprawdzie tamtej atmosfery nikt już nie odtworzy, to jednak uważam, że pomysł festiwalu na 30-lecie jest strzałem w dziesiątkę. Wielu ludzi kojarzy Brodnicę właśnie dzięki Muzycznemu Campingowi, bo tu bywali na koncertach. Sądzę, że po latach chętnie udadzą się tu ponownie, fundując sobie tę sentymentalną muzyczną podróż.        

Zbigniew Stasiak, lat 61, muzyk, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Toruniu. Od 1975 roku instruktor muzyki w Brodnickim Domu Kultury. Związany z Muzycznym Campingiem od początku. W trakcie dwóch pierwszych edycji imprezy zasiadał w festiwalowym jury. Na trzecim i czwartym festiwalu wystąpił jako uczestnik z zespołem „Rondo”. Grupa w składzie: Zbigniew Stasiak (gitara wokal), Marian Jeziorski (gitara basowa), Wojciech Wysiński (perkusja), Jan Roch Mełnicki (klawisze), Waldemar Śramski (saksofon altowy) była pierwszym zespołem grającym reggae w regionie. Jej muzyka zapadła głęboko w sercach publiczności i recenzentów. Włodzimierz Kleszcz, dziennikarz muzyczny Polskiego Radia, nazwał styl prezentowany przez zespół „słowiańskim reggae”.

Mieczysław Watza

Z wykształcenia prawnik, absolwent Wydziału Prawa UMK w Toruniu, animator kultury muzycznej, miłośnik bluesa, menadżer wielu grup muzycznych, obecnie wyłączny menadżer zespołów Kobranocka i Atrakcyjny Kazimierz, od początku związany z Muzycznym Campingiem.

W 1979 roku rozpoczął studia w Toruniu i zaangażował się w działalność Studenckiej Agencji Radiowej. W 1980 r. został zatrudniony przez Grzegorza Grabowskiego w studenckim ”Klubie na Bielanach - Imperial”. W styczniu 1981 r. został kierownikiem programowym, a następnie do 1984 r. pełnił wiele innych funkcji. W l. 1982 - 83 był managerem zespołu rockowego Crater występującego m.in. w Jarocinie i pojawiającego się na antenie Polskiego Radia. Współpracował aktywnie z Nocną Zmianą Bluesa, Tortillą Flat, Monkey Business, Street Blues. W 1985 rozpoczął pracę w Studenckim Klubie Pracy Twórczej „Od Nowa”, a następnie został zastępcą kierownika klubu jako etatowy pracownik UMK. Od 1986 r. działał w Centrum Klubowym „Od Nowa - Imperial”. W l. 80. był pomysłodawcą, organizatorem, współorganizatorem oraz realizatorem wielu imprez i koncertów odbywających się w środowisku akademickim Torunia, a także o zasięgu ogólnopolskim. Będąc znanym animatorem ruchu bluesowego na Pomorzu, popularyzował tę muzykę w objazdowym Klubie Bluesowym Muddy Watersa. W lipcu 1982 r., dzięki Grzegorzowi Grabowskiemu, rozpoczął wieloletnią przygodę z Muzycznym Campingiem, podczas którego pełnił wiele różnych funkcji, najczęściej wcielając się w rolę  inspicjenta sceny. W 1993 założył prywatną agencję „Impresariat Artystyczny IMPART Mieczysław Watza”, która zajmuje się profesjonalną produkcją i kompleksową realizacją imprez kulturalnych, koncertów, recitali, widowisk, festynów itp., w tym  techniką sceniczną. Najnowszym wyzwaniem dla jego firmy jest opracowanego autorskiego scenariusza i realizacja imprezy „Elbląska Strefa Kibica 2012”.

© 2012 Muzyczny Camping